Gjennom alle tider har det å skaffe seg andres oppmerksomhet vært en ettertraktet egenskap. For de som har klart, og klarer dette, så åpner det seg en rekke dører. Diverse firmaer og foreninger ligger langflate etter de menneskene som ved hjelp sine talekunster klarer å fange de store massene sin oppmerksomhet. For her ligger det mye penger og verdier.
Det å samtidig kunne klare å overbevise folk på et meget begrenset tidsrom, gjør ikke oppgaven noe enklere. Astrid Klein og Mark Dytham lanserte tilbake i 2003 en teori og en presentasjonsform for hvordan dette kan gjøres. Nemlig Pecha Kucha.
Hva finner du hos oss?
Her på pechakucha.no ønsker vi å gi deg et innblikk i hvordan en slik presentasjon kan se ut. Vi vil fortelle deg om ulike grafiske løsninger, tekniske hjelpemidler, bruk av bilder osv. Alt dette for å gi deg en hjelpende hånd i jakten på å lage din første Pecha Kucha-presentasjon.
Du vil også kunne finne masse informasjon om hvorfor akkurat denne måten å lage en presentasjon på er så populær, og hvorfor nettopp du bør forsøke deg på det samme.
Ved å klikke deg rundt på nettsiden vil du også kunne finne eksempler på tidligere presentasjoner, slik at du kan få inspirasjon til hvordan din egen presentasjonen kan se ut. Bilder er en sentral del av Pecha Kucha, så mye av informasjonen vil basere seg på hvordan man velger de rette bildene.
For deg som har en interesse av å vite historien bak denne teorien, så vil vi også skrive artikler om hvordan denne presentasjonsformen oppsto, og hvilke personer som gjennom årene har vært sentrale i utviklingen av Pecha Kucha. Siden Japan kan sies å være arnestedet til teknikken, så vil mye av informasjonen gjelde nettopp Japan, og da spesielt Tokyo.
Den beste måten å finne ut av hva vi har å tilby, er å klikke deg rundt selv. Så vi anbefaler på det sterkeste å bare prøve seg frem!